El ple aprova les ordenances fiscals del 2026
L’Ajuntament de Llinars del Vallès ha aprovat el dilluns 13 d’octubre les ordenances fiscals de cara a l’any 2026 amb els vots a favor d’ERC, PSC i Junts, l’abstenció de Sumem i Fer Poble i el vot en contra del MALL.
En una sessió extraordinària celebrada al Teatre Auditori, el regidor d’Hisenda, Josep Aixandri, ha detallat les xifres. Pel que fa a l’Impost sobre Béns Immobles (IBI), el govern municipal proposa un increment als habitatges del tipus de gravamen del 0,70% al 0,72%: “L’increment per un habitatge amb un valor cadastral de 41.000 euros serà de 8,22 euros anuals, mentre que per un de valor cadastral de 388.000 euros serà de 77,63 euros anuals”, ha precisat. El regidor també ha explicat que el 10% dels edificis comercials amb un valor cadastral superior als 118.000 euros, els industrials amb un valor cadastral superior als 427.000 i les oficines amb un valor cadastral superior als 1,3 milions se’ls incrementa el tipus de gravamen del 0,80 al 0,83%, el que suposa un augment aproximat del 4%.
Aixandri ha quantificat que, amb aquestes modificacions, el consistori preveu augmentar la recaptació en uns 140.000 euros: “Aquest import és l’únic que, a dia d’avui, és cert perquè depèn de nosaltres. Altres impostos importants, com l’IAE, són molt estables, tret que vingui alguna empresa gran o no en marxi cap. Tampoc podem comptar amb l’ICIO perquè les seves variacions, a l’alça o a la baixa, no depenen de nosaltres sinó del context econòmic”.
Pel que fa a la taxa de prestació del servei de recollida i gestió de residus, Aixandri ha començat recordant que la llei obliga els Ajuntament que les taxes cobreixin el cost del servei, i que –a falta de tancar el 2025-, el percentatge de cobertura està al voltant del 95%. Quan a l’increment de la taxa de cara a l’any que ve, el regidor ha recordat que el pròxim mes de gener acaba el concurs de cinc anys de prestació del servei, per la qual cosa en aquest moment es desconeixen les condicions econòmiques que tindrà: “Per un principi de prudència, contemplem una alça del nou contracte del 5%”, ha precisat.
Pel que fa als diversos tipus, Aixandri ha explicat: “Els increments sobre els habitatges que reciclen bé, i que són la majoria, estan al voltant del 5%: els habitatges entre mitgeres passen a 236 euros, és a dir, 1 euro més al mes; els habitatges aïllats pagaran 291 euros, o sigui, 1,25 euros més al mes; es congela la taxa als despatxos professionals, perquè paguen pràcticament el mateix que altres locals comercials no alimentaris i generen menys residus; augmentem un 7% la taxa als locals comercials alimentaris i bars en general; i congelem la taxa a residències, cases de colònies i habitatges turístics, que ja tenen una taxa alta”. Amb aquests increments es preveu augmentar la recaptació al voltant d’uns 100.000 euros.
Finalment, el regidor d’Hisenda ha explica que “en funció de com vagi el nou contracte i el tant per cent de cobertura, el 2027 ajustarem o no tots aquests indicadors, començant pels que aquest any han estat congelats”.
El sistema de facturació es mantindrà igual: el 2026, tal i com ja passa aquest any, es passaran tres rebuts de la mateixa quantitat (juny, agost i octubre), més un de quantitat variable (en funció de com es tanqui l’exercici i del grau de recollida), que s’abonarà l’abril del 2027.
L’opinió dels grups
Per part dels grups, Jaume Majoral, de Junts, ha declarat: “Estem a 2025, aquestes taxes per mi són les mateixes que hem anat adaptant-les. L’important és que són justes i que recullen l’augment de l’IPC. Es tracta de dir si les taxes que tenim són les que han de ser. Quan les taxes són justes, continuïstes i segueixen la línia que han de seguir, només queda que fer-li confiança”.
Fidela Frutos, del MALL, ha tornat a demanar poder votar les ordenances fiscals per separat. I ha afegit: “Tots els grups de l’oposició vam posar-nos a disposició de l’equip de govern per debatre millores en les ordenances fiscals, i no se’ns ha convocat mai. Ens trobem a la mateixa casella de sortida, amb unes ordenances fiscals poc socials i amb menys bonificacions que Cardedeu, on la renda per càpita és superior i l’índex de vulnerabilitat social és baix. Un cop més, veiem la manca d’increment del nombre de topalls mínims de renda i d’establir topalls flexibles perquè les persones vulnerables no quedin excloses de les bonificacions de la taxa o impost corresponent per un euro o menys, com està passant”.
Arnau Riera, de Fer Poble, ha destacat: “Estem debatent no tant si estem d’acord o no com l’Ajuntament es gasta els diners, sinó com volem finançar l’Ajuntament. Havíem votat a favor de les dues últimes ordenances fiscals perquè volem que l’Ajuntament tingui els recursos que calen per fer polítiques públiques, però aquest cop ens abstindrem perquè hi ha marge de millora per l’aplicació de bonificacions. Creiem que hi marge per fer uns impostos més progressius i posar bonificacions a col·lectius que ho necessiten més, a més d’incentivar la instal·lació de plaques fotovoltaiques”.
Per part de Sumem, Gerard Coderch ha dit: “Són unes taxes força conservadores perquè en si no incrementem més que l’IPC. A les taxes que pugen hi ha el 2,8% de l'IBI, que ho trobem raonable, i pel que fa a la taxa de recollida selectiva de residus, ens dieu que el cost puja un 5% i un 7% en variable perquè farem una nova licitació. Estem imaginant o preveient coses que es poden donar o no. Hi ha canvis que trobem interessants, com que al darrer pagament, que és variable, es tingui en compte si hi ha hagut l’increment que prevèiem o no. Hi ha moltes ajudes socials que s’han proposat i que són interessants per adaptar aquestes taxes a la ciutadania. Sembla que no, però portem diversos anys incrementant preu de la recollida selectiva, tenint en compte la directiva europea que el ciutadà ha de cobrir el 100% del servei. Fem molta pedagogia de com s’han de recollir els residus, però no la fem d’explicar el per què d’aquesta normativa europea. La gent té la sensació que ara que recollim bé i l’Ajuntament genera uns beneficis amb les nostres deixalles, com és que encara paguem més? Nosaltres tenim la informació que ens heu donat, però ha d’arribar al poble”.
Joan Ramon, del PSC, ha declarat: “L’IBI puja al nivell de l’IPC per cobrir allò imprescindible. Perquè si pugéssim per sobre de l’IPC estaríem empobrint la ciutadania, però per sota ho estaríem fent amb les arques municipals i, per tant, els serveis que oferim a la ciutadania. Pel que fa a la taxa de recollida de residus, estem parlant d’un 5-7% pel que preveiem d’un contracte que serà de 4 o 5 anys. Recordem que les pujades que s’han fet era per adequar-nos a una normativa que exigeix que s’ha de pagar per part de la ciutadania i no podem cobrar per sobre del 100% del cost. En resum: el que fem es adequar les coses bàsiques, i amb la resta hem estat prudents i s’han congelat”.
D’altra banda, el ple també ha aprovat l'Ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari relativa al servei públic municipal de piscina coberta i centre lúdic esportiu.
Consulta tot el vídeo de la sessió en aquest enllaç.