Robotseny 2017

Dijous, 15 de juny de 2017 a les 12:51

El repte d’enguany ha estat trobar solucions plantejades per les empreses relacionades amb l’embalatge i la logística d’emmagatzamatge.

Dissabte, 10 de juny, va tenir lloc la tercera edició del Robotseny, un projecte a nivell comarcal del Baix Montseny que desenvolupa les competències científiques i creatives dels alumnes tot treballant de forma cooperativa.

En aquesta edició hi han donat suport dotze empreses de diversos municipis de la zona com Altervac, Arkema, Givaudan, Hohner Automáticos, Hospital de Sant Celoni, Lab Circuits. M'Penta, Oxiris, Renolit, Salicru, Uquifa i Tradebe, i hi han participat vint-i-sis centres educatius ubicats a Breda, Campins, Gualba, Hostalric, Llinars del Vallès, Riells i Viabrea, Sant Esteve de Palautordera, Sant Celoni, Santa Maria de Palautordera i Vallgorguina.

Una de les finalitats del Robotseny és introduir el pensament computacional i la robòtica dins el curríuculum i l'horari lectiu de l'alumnat i promocionar el torneig Robotseny com una jornada d'intercanvi i mostra. Com a eines per treballar aquests aspectes s'ensenya a programar robots i a dissenyar-los. Hi poden participar els alumnes dels centres educatius del Baix Montseny des de 5è de primària fins a Batxillerat i Cicles.

Com en les edicions anteriors la participació de l'alumnat s’ha dividit en dues categories. Per una banda el Robotseny Kids adreçada als nois i noies de 5è, 6è de primària i 1r i 2n d'ESO. I per altra banda, la Robotseny High una competició oberta que va destinada a alumnes de segon cicle d'ESO, Batxillerat i Cicles Formatius.

En aquesta edició han participat els quatre centres educatius de Llinars que van participar en diverses proves de robòtica i van presentar propostes plantejades per diferents empreses en la fira científica.

L’Escola Salvador Sanromà va presentar quatre propostes: un embalatge de càtering proposat per M’Penta, la millora d’un sac que porta olimex per l’empresa Oxiris, un mitjà per transportar un SAID de manera segura tot dissenyant un carro amb rodes i obertura davantera que l’empresa Salicru els hi va plantejar, i per altra banda l’empresa Alterback els hi va plantejar una proposta estètica: la decoració d’unes capses SAID que han d’anar penjades als fanals amb l’objectiu que fos el més estètica possible, en aquest cas les van decorar com si fossin telèfons antics. El Sanromà va rebre un premi en la categoria de primària a la millor proposta.

Les escoles Damià Mateu i Ginebró han participat per primer cop en aquesta tercera edició de Robotseny en les proves de robòtica proposades per l’organització i presentant una carmanyola sostenible que els hi va plantejar l’empresa M’penta. Es tracta d’una carmanyola de cartró plegable amb diferents apartaments, i de diferents colors. El colors serveixen per identificar les intoleràncies que poden patir les persones.

L’institut Giola ha centrat la fira científica en l’ús d’un embalatge sostenible, i en el marc de treball del Projecte Xarxa de 2n ESO s’han treballat diferents temes relacionats amb aquesta temàtica: la sobirania alimentària, l’afectació del plàstic en la nostra vida i els residus que genera. El projecte científic gira entorn a propostes d’embalatges més respectuosos amb el medi ambient. Van acompanyar la seva proposta d’un curtmetratge que els mateixos alumnes han rodat dins l’activitat Projecte Reacciona.

En la secció High han participat alumnes de 3r d'ESO i 1r de Batxillerat. Els primers han programat un robot seguidor de línia, i els alumnes de batxillerat han participat en la prova de sumo, que consisteix en una lluita de robots dintre d'un ring imitant al sumo.

El Giola ha estat guardonat amb el premi en la categoria de secundària a la millor proposta de la Fira científica i tecnològica, i ha rebut el 1r premi de la competició High de robòtica en l’especialitat de Sumo.

Per primera vegada s’ha introduït un codi ètic que posa de manifest que el Robotseny és un projecte per aprendre i no una competició. Insta a compartir el que s'ha après amb la resta de companys i escoles. També posa en valor el respecte als companys del propi equip i de la resta d'equips.

Darrera actualització: 15.06.2017 | 13:35